Her presenteres de faglige retningslinjene våre instruktører følger i undervisningen av elevene i Bestum strykeorkester.
Nybegynnernivå
I den første perioden er det viktigste å vekke spillegleden! Det er også viktig å gi et godt teknisk grunnlag, særlig når det gjelder bueteknikk og holdning. 1.posisjon introduseres. Mye gehørbasert undervisning med innslag av lek anbefales. Før elevene kan begynne i aspirantorkesteret er det viktig at elevene også blir kjent med noter og enkle rytmenotasjoner.
Forslag til materiale:
Fiolin:
- Fiolinsangboka (Hagerup/Haugan/Thue)
- Små låtar för små stråkar (Bogren)
- Fiddle Time Joggers (Blackwell)
- Sassmannhause volume 1
- Stavangerskolen (Dahl/Aurbakken)
Cello:
- Celloboka mi (Hagerup)
- Cellisten 1 (Lundström)
- Cello time joggers (Blackwell)
Aspirantorkester-nivå (cirka 1./2. klasse til 4. klasse)
Elevene tas opp i aspirantorkesteret når fiolinelevene behersker 1.posisjon i D-dur og A-dur (på A og E-strengen) og celloelevene behersker 1.posisjon i D-dur (på D og A-strengen) og G-dur (på G og D-strengen). Elevene bør ha grunnleggende bueteknikk på plass og kunne spille enkle stykker med god klang og rytme. De bør kunne lese noter (ihvertfall med fingersetninger). Det er en forutsetning at elevene har en tilstrekkelig evne til konsentrasjon.
I løpet av tiden i Aspirantorkesteret lærer elevene å spille i G-dur over to oktaver.
Forslag til materiale:
Fiolin:
- Fiolinsangboka (Hagerup/Haugan/Thue)
- Små låtar för små stråkar (Bogren)
- Suzuki 1
- Fiddle Time Joggers (Blackwell)
- Agnestig 1
Cello:
- Celloboka mi
- Cellisten 1 (Lundström)
- Suzuki 1
- Cello time joggers (Blackwell)
Hovedorkester-nivå (cirka 4./5. klasse – 7. klasse)
For å bli tatt opp i Hovedorkesteret må elevene kunne spille rent i G-dur. Elevene bør også kunne lese noter uten tall og kunne skille mellom åttendelsnoter, fjerdedelsnoter og halvnoter. Det er viktig at elevene kan lytte og orientere seg i orkesteret.
I løpet av hovedorkestertiden utvikles bueteknikken (artikulasjon, ulike strøkarter som legato og staccato, spille ved spissen, på midten og ved froschen) og vibrato.
Elevene introduseres for flere tonearter. Celloelevene bør kunne spille rent i G-dur, C-dur, D-dur, A-dur, F-dur og B-dur over to oktaver (samt tilsvarende moll-tonearter). Fiolinelevene bør kunne spille rent i G-dur, A-dur, F-dur og B-dur over to oktaver (samt tilsvarende tonearter i moll) i løpet av denne perioden.
Elevene introduseres for posisjonsspill i løpet av denne perioden. Fiolinelevene lærer å spille i 3.posisjon og celloelevene lærer å spille 4., 2. og 3.posisjon.
Forslag til materiale:
Fiolin:
- Suzuki 2 og 3
- Fiddle Runners (Blackwell)
- Fiddle Sprinters (Blackwell)
- Agnestig 3 og 4
- Konsert i G-dur av Vivaldi
- Fint å supplere med folkemusikk og film/pop-musikk
Cello:
- Suzuki 2 og 3
- Cello Time Runners (Blackwell)
- Cello Time Sprinters (Blackwell)
Kammerorkester-nivå (cirka 6./7. klasse – 9. klasse)
Fiolinistene må kunne spille godt i 3.posisjon for å begynne i kammerorkesteret og cellistene bør beherske 2.,3. og 4.posisjon. Elevene må kunne lese noter godt (oppfatte toneart og rytmer raskt). Elevene bør ha et nivå tilsvarende Vivaldi Konsert i G-dur på fiolin og Breval Concertino i C-dur på cello for å begynne i kammerorkesteret. I løpet av kammerorkestertiden utvikles bueteknikken ytterligere (spiccato, mer fleksibilitet i buehånd) og vibrato. Fiolinistene begynner med 2.,4. og 5.posisjon i løpet av denne tiden. Cellistene blir kjent med tenornøkkel.
Forslag til materiale:
Fiolin:
- Suzuki 4
- Konsert i G-dur av Haydn
- Mazas-etyder
Bratsj:
- Suzuki 4
- Konsert i G-dur av Teleman
Cello:
- Suzuki 4
- Breval Concertino i C-Dur
- Marcello Sonate e-moll
- Kummer Concertino i G-dur
- Romberg Sonate i e-moll og B-Dur
Ungdomsorkesternivå (cirka 8./9. klasse -)
For å begynne i Vestre Aker og Bestum kammerorkester må elevene være komfortable med å spille i tonearter med opptil fire kryss og fire b’er. Fiolinistene bør kjenne 4. og 5.posisjon og i løpet av tiden i Ungdomsorkesteret lære å spille i høyere posisjoner. Cellistene introduseres for tommelposisjon i denne tiden.
Elevene bør kunne lese noter godt og kunne tilegne seg mange stykker på kort tid.
Forslag til materiale:
Fiolin:
- Konsert i a-moll og E-dur av Bach
- Partita i d-moll og E-dur av Bach
- Konsert i G-dur av Haydn
- Konsert i a-mollm av Accolai
- Preludium og Allegro av Kreisler
- Czardas av Monti
- Romanse av Beethoven
- Romanse av Svendsen
- Konsert i G-dur og A-dur av Mozart
- Kreutzer-etyder
Bratsj:
- Teleman konsert i G-dur
Cello:
- Vivaldi Sonate i e-moll
- Squire Tarantella
- Saent Saens Svanen og Allegro appassionato
- Mendelsohn Song without words
- Faure Elegie og Sicilienne
- Bach 1.Cellosuite
- Breval Concertino i D-Dur.